torstai 28. toukokuuta 2015

Hyvä kello kauas kuuluu.

Asiakaspalvelu on vaikea laji. Yksi haluaa paljon huomiota, toinen katsella itsekseen. Asiakaspalvelijan täytyy olla läsnä ja tavoitettavissa, muttei ahdistava. Asiakasta täytyy osata lukea. Joskus tulee lukihäiriö, mutta enimmäkseen kuvittelen onnistuvani.

Kuva: Terhi Karppinen

Mie palvelen asiakkaita suurimmaksi osaksi puhelimitse ja sähköpostitse. Pidän sähköpostista siksi, että siitä jää mustaa valkoiselle, että mitä on puhuttu ja sovittu. Yritän yleensä mielummin palvella vähän "yli", kuin vähän huonosti. Joskus on sellaisia yhteydenottoja, joihin ei jaksaisi alkaa vastata, kun jo kysymys on jotenkin nurinkurinen, sisältää jotain oletuksia, jotka täytyy ensin oikaista.
Silloin kupponen kahvia ja syvä henkäys auttavat, eikä asiakas näe niitä. Olen valinnut tällaisen alan, jossa saa selittää selittämästä päästyäänkin. Yleensä se on vielä antoisaakin, kunhan pääsee vauhtiin.

Koska miulla on töitä paljon ja meitä tekijöitä on vähän, en pysty tekemään kaikkea, mitä kysytään. Olen onnellisessa asemassa, sillä voin vähän valita sellaisia töitä, joita teen mielelläni. En enää lyhennä omiakaan housunlahkeita, saati asiakkaiden. Joskus sen selvittäminen, mitä asiakas lopulta haluaa, kunhan saa tarpeeksi tietoa, kestää kauan ja johtaa siihen, ettei hän halua miun palveluita, vaan jonkun toisen tekijän. Silloin ei ole millään lailla miulta pois, että ohjaan asiakkaan jollekin muulle tekijälle. Nyt, kun työkalenteri pullistelee, tällaisia uudelleenohjauksia saa tehdä päivittäin, sillä tälle kesälle en mitenkään pysty ottamaan enää mitään töitä, nihkeästi edes tälle vuodelle. En yhtään tykkää tiedon panttaamisesta ja on itsestään selvää, että kerron muista tekijöistä.

Silti miut yllätti tällä viikolla eräs firma, joka ei liity kansallispukuhin mitenkään:
Esikoinen haluaa longboardin ja "natsimutsina" en suostunut sitä hänelle tuosta vain ostamaan, vaan edellytin, että hän säästää sitä varten rahaa. Toki myös järjestin rahanhankintamahdollisuuksia. Laudan hinta oli n. 70 €, joten säästämiseen meni jokunen viikko aikaa. Nyt kun rahat viimein alkoivat olla kasassa, olikin tämä valmiiksi katsottu lauta kadonnut SkatePron verkkokaupasta. Halutun kokoiset muut laudat maksoivat tuplasti sen, mitä se valmiiksi katsottu. Laitoin SkatePro:lle sähköpostiviestin, jossa kysyin, että mahtaisiko sitä lautaa vielä joskus tulla varastoon, kun näin natsimutsina olin pilannut kaiken (esikoinen ei kyllä syyttänyt minua, eikä heittäytynyt dramaattiseksi, mie sen sijaan syytin itseäni kyllä). Sain vastauksen:

Hei Soja,

Valitettavasti emme saa lautaa enään valikoimiimme. Kilpailijoidemme nettisivuilta löytyy vielä kyseistä lautaa.

http://www.amazon.de/Voltage-Longboard-Komplettboard-Hibiscus-Flower/dp/B00L9N5E1C

http://skateworld.dk/product/voltage-hibiscus-longboard-975-24881/

Voimme yrittää löytää lautaa vielä muilta sivuilta, mikäli haluatte. Toivottavasti tästä on apua.

Terveisin,
Juha
SkatePron asiakaspalvelu


Päädyimme lopulta ihan toiseen lautaan ja yritykseen, jota ei ole tässä mainittu. Jos SkateProlta suinkin olisi löytynyt vielä sopiva lauta, olisin ehdottomasti sen tämän perusteella ostanut. Ja seuraavan kerran, kun tarvitsen jotain rullailulaitteita, on SkatePro ehdottomasti ensimmäinen kauppa, josta etsin.


Mistä sie olet saanut hyvää palvelua?

4 kommenttia:

  1. Vau mitä palvelua! Aivan mieletöntä! :)

    VastaaPoista
  2. Hienoa palvelua! Tuollainen palvelualttius kantaa usein hedelmää myöhemmin vaikka kauppoja ei juuri sillä erää synnykään.

    VastaaPoista

Kommentti! Ihanaa!